TwitterKliniek
de ongekende mogelijkheden van digital marketing & social media

De TwitterKliniek heeft als doelstelling kleine en grote organisaties te helpen wegwijs te worden in de wereld van Digital Marketing & Social Media.

Strategie, Workshops, Social Media Training, Webcare, Inspiratiesessies, Begeleiding, Community Management, SEO, Opzetten en inrichten Google Analytics & Analytics Dashboards, Digital Marketing en tijdelijke invulling van marketing & social media functies.

NIEUW
Aanmelden Nieuwsbrief 


Twitter   Linkedin Google

  

  

Artikel door Jop van den Berg , co-assistent (http://twitter.com/docjop).

Ook verschenen in  PanEssay, het faculteitsblad van de opleiding Geneeskunde in Groningen.

Juffrouw Toos twittert dat haar neuroloog niet deugt, waarna dit al snel publiekelijk wordt aanvaard en iedereen de neuroloog onder vuur neemt. Al snel wordt duidelijk dat de impact van Twitter groter is dan men mogelijk in eerste instantie denkt als uiteindelijk deze berichten door de media worden opgepikt. Een simpele move, met gevaarlijke gevolgen voor de genoemde. Wat doe je als arts: kies je de aanval, de verdediging of twitter je mee?

In het Martini Ziekenhuis in Groningen startte 28 januari 2011 de Twitterkliniek, een initiatief van twee communicatie-experts en een verpleegkundige, met als doel de gezondheidszorg bekend te maken met Twitter. Tijdens deze bijzondere conferentie – waarin de smartphones bij hoge uitzondering juist niet uitgezet mochten worden – werd besproken hoe social media de gezondheidszorg kan versterken.

#Twitter

2010 is zonder twijfel het jaar geweest waarin Twitter haar weg naar de maatschappij vond. Het jaar waarin iedereen sceptisch begon, maar velen uiteindelijk toch overstag zijn gegaan. Het concept is simpel: 140 tekens om een bericht te geven met wat jou bezig houdt, overdenkingen, uitspraken of wat je maar wilt delen met je medemens. Het heeft zijn effect bewezen in razendsnelle toename in populariteit van allerhande prominente figuren, maar ook zijn gevaar laten zien: zo beweert men dat de chaos die ontstond na de brand in een chemicaliënfabriek in Moerdijk (Zuid-Holland, red.) begin januari te wijten was aan twittergebruik. Informatie gaat zo razendsnel de wereld in, dat er amper nog controle op te houden is. Maar hoe gaan we daar als gezondheidszorg mee om? 

#Twitterkliniek

Dat er over artsen getwitterd wordt is een ding dat zeker is. Hoe artsen hiermee omgaan is zeer divers. Velen verbazen zich nog hoe eenvoudig allerlei informatie over een arts te vinden is via zoekmachines als Google. Bianca Habing is verpleegkundige van het Groningse brandwondencentrum en fervent twitteraar, ze vertelt: ‘Als je een arts zichzelf laat ‘Googelen’ vindt hij zichzelf vaak terug; negatief, soms positief. Door te twitteren schuift de informatie die door jezelf de wereld in wordt gebracht omhoog. Zo heb je invloed op hoe je in de wereld bekend wordt: met jouw eigen berichten of de negativiteit van anderen.’

De Twitterkliniek gaat hierbij niet alleen over het stimuleren van de inzet van social media als instrument, maar ook over de impact ervan: ‘Wat kan social media voor de gezondheidszorg doen en hoe zetten we het in?’ En juist veel minder ‘wat moeten wij als organisatie met social media?’ Dat mag de gebruiker vanzelfsprekend helemaal zelf invullen! Dat maakt het dynamisch. ‘Bovendien zitten mensen voornamelijk te wachten op de persoon achter het bedrijf en niet het bedrijf zelf,’ vertelt Erik van Zuidam (voor twitteraars bekend als @vanzuidam), plv. korpschef van de regiopolitie Groningen en eveneens fanatiek twitteraar. ‘Ik twitter dan ook hybride: zowel als politieagent, alsook als mens met hobbies en interesses.’ De vele prijzen die de politie won met haar twitterproject zeggen dan ook veel: social media zijn effectief zolang je maar kansen ziet in plaats van alleen maar bedreigingen en je gezond verstand gebruikt.

#Blauw versus #wit

‘Hier heb je een Blackberry, ga maar lekker twitteren!’ zou Van Zuidam gezegd hebben en zo luchtig spreekt hij er ook over. ‘Je kunt het gebruik van social media niet besturen, maar je medewerkers hierin wel begeleiden. Geef hen de ruimte,’ oppert hij tijdens een lezing van de Twitterkliniek. En met vertrouwen richting de agenten is er een prachtsysteem ontwikkeld waarin korte lijntjes zijn ontstaan tussen bevolking en politie. ‘Je weet dat er over je getwitterd wordt, waarom zou je zelf dan niet meedoen?’

De druppel voor de politie was een schietpartij op Groningen CS, waarbij de meldkamercentralist de melding (nota bene met foto van het zwaargewonde slachtoffer) eerst op Twitter zag verschijnen en daarna pas gebeld werd: ‘Toen wisten we dat we het persbeleid aan moesten passen.’ Door jezelf te mengen in het roddelcircuit oefen je invloed uit op hetgeen dat gezegd wordt, zonder dat je de confrontatie aangaat. En zo werkt dat ook in de gezondheidszorg: if you can’t beat them, join them.

#Koudwatervrees

Maar er is koudwatervrees: een Haagse PR-medewerker vertelt hoe hij een co-assistent op het matje riep, omdat deze negatief over het ziekenhuis twitterde. En ook hier vraagt Van Zuidam zich af waarom: prachtig toch om de hiaten in je bedrijfsvoering boven water krijgen? Dan kun je er wat aan doen: kansen, geen bedreigingen.

En uiteraard het onvermijdelijke onderwerp: geheimhouding. Het angstzweet druipt al bij menig arts van het voorhoofd bij de gedachte: hoe kan ik twitteren over mijzelf, als ik de geheimhouding moet handhaven. ‘Dat is simpel,’ antwoordt de persvoorlichter van de politie, die eveneens te maken heeft met geheimhouding: ‘controleer of je tweet ‘twitterproof is’, dat wil zeggen nagaan of je kinderen, ouders, buren en baas het allemaal mogen weten. Als je aan die voorwaarde voldoet, kun je het bericht verzenden.’

Maar we zijn nog niet zover. Langzaam ontwikkelt zich de twitterende arts. Een kliniekspreekuur via twitter balanceert op ethische grenzen, maar twitterende dokters behoren zondermeer tot de toekomst. Zo voorkom je dat mensen domweg juffrouw Toos volgen, maar zien ze ook de arts als mens. Collegae, grijpt uw smartphone of computer en start met twitteren!

TwitterKliniek
info@twitterkliniek.nl
@tweetkliniek

Renate Wijma 

06-46078487


NIEUW:
Interim Marketeers beschikbaar met ruime ervaring in de zorg, B2B, MKB.
Inleentarieven vanaf € 65 per uur.
Meer info: info@twitterkliniek.nl 


 

Partner van: