TwitterKliniek
de ongekende mogelijkheden van digital marketing & social media

De TwitterKliniek heeft als doelstelling kleine en grote organisaties te helpen wegwijs te worden in de wereld van Digital Marketing & Social Media.

Strategie, Workshops, Social Media Training, Webcare, Inspiratiesessies, Begeleiding, Community Management, SEO, Opzetten en inrichten Google Analytics & Analytics Dashboards, Digital Marketing en tijdelijke invulling van marketing & social media functies.

NIEUW
Aanmelden Nieuwsbrief 


Twitter   Linkedin Google

  

  

Kijk op de wereld en visie van De TwitterKliniek

Social media als aanjager van de revolutie in de zorg

De zorg in Nederland behoort tot de allerbeste zorg wereldwijd. Iets om trots op te zijn. En toch zijn er op dit moment veranderingen in de samenleving waar de zorg moeite mee heeft om die bij te houden.

In onze samenleving zijn sinds de ontzuiling in de jaren zestig langzaam maar zeker de machtsverhoudingen gaan schuiven. Tot in de jaren zestig was het vanzelfsprekend dat je lid was van een zuil. Je was katholiek, protestant, vrijzinnig of socialist. Lekker duidelijk allemaal. Je was wel een individu, maar je mening baseerde je grotendeels op wat in de zuil gezegd werd. Niet zo gek, omdat politiek, omroep en verenigingsleven opgehangen waren aan diezelfde zuilen.

Vanaf de jaren zestig is er flink gezaagd en gewrikt aan de zuilen. Met als gevolg dat er tientallen jaren later nog wel enkele restanten zijn (denk aan de publieke omroepen), maar dat het individu in de loop der tijd een steeds grotere rol is gaan opeisen in de samenleving.

Met het verdwijnen van de zuilen is ook de vanzelfsprekende, ingebakken autoriteit en hiërarchie die de ‘oude’ maatschappij kenmerkte, grotendeels verdwenen.

Wat de zorg op dit moment kenmerkt is dat zij enigszins is achtergebleven in dat hele democratiseringsproces. Waar de onderwijzer en politieagent van hun spreekwoordelijke voetstuk zijn gestapt (of getrokken zijn?), is het gros van de artsen/specialisten nog altijd te vinden op minimaal een klein verhoginkje.

En natuurlijk is er best wel wat veranderd in de zorg, maar in vergelijking met andere sectoren blijft de zorg nog altijd achter daar waar het gaat om democratisering en invloed van de patiënt in de diverse soorten instellingen.

En ja, een van de veranderingen is dat de zorg (onder druk) marktgerichter is gaan werken. Maar dat wordt meestal vertaald naar efficiënter (en dus goedkoper) werken. Nog veel te weinig heb ik ziekenhuisbestuurders horen zeggen: ‘Als de markt haar werk moet doen, is het eerste wat ons te doen staat te luisteren naar onze klanten’. Nu heb ik de laatste maanden, ook als verwant, de zorg van zeer nabij meegemaakt, maar luisteren naar de patiënt is nog geen vanzelfsprekendheid.

Je hebt als individu nagenoeg overal invloed op (van ‘wie moet eruit bij The Voice of Holland’, ‘wat wordt de nieuwe smaak chips bij Lays’), maar als het over je eigen lijf gaat word je vaak behandeld als een ding. Een auto die voor een kleine of grote beurt in de garage staat.

En dan opeens, vallen er social media uit de lucht! Waarop iedereen, hoe democratisch, kan zeggen, delen en beweren wat hij of zij wil. Wat is het weer, wat eten we vandaag, wie kan mij helpen met…, waar vind ik de goedkoopste…? En… wat vind ik van mijn dokter?

Waar tot een jaar of drie vier geleden nog nauwelijks iemand gehoord had van Twitter of Facebook, laat staan Pinterest, holt vandaag de dag elk zichzelf respecterende zorginstelling nu het hardst om toch maar vooral een Twitter- of Facebookaccount aan te maken. ’Want wij willen in dialoog met onze cliënten’.

En daar gaat het vaak mis. Social media is namelijk veel meer dan een hip, handig (en ook nog eens gratis!) middeltje. Social media zijn een vanzelfsprekend gevolg van onze verder individualiserende en democratiserende maatschappij. En niet de media zijn sociaal, maar de mensen (en dus niet de organisaties) die er gebruik van maken. En zoals al gezegd, daarin loopt de zorg nog een paar stapjes achter.

Die achterstand maakt dat zorg en social media eigenlijk nog helemaal niet zo goed bij elkaar passen. Ja, de patiënten zijn er allang aan toe, en zijn en masse op social media te vinden, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de zorg zelf er eigenlijk nog niet klaar voor is.

Wij merken het aan veel van de specialisten en zorgbestuurders. Die vinden meedenkende en –pratende patiënten eenvoudigweg doodeng. Een veelgehoord argument: wat weet een patiënt zélf nou van zijn of haar ziekte? En Dr. Google? Laat me niet lachen.

Het idee dat een patiënt zelf ook een mening én een beleving heeft over wat hem mankeert wordt nog te vaak weggewuifd.

Er is dus nogal wat onbekendheid en ja, inderdaad, angst voor het nieuwe. Dat is natuurlijk helemaal niet zo verwonderlijk. Als de klant zich opeens overal mee gaat bemoeien, waar hij tot voor kort keurig z’n mond hield, is dat natuurlijk wennen.

En social media is niet een overwaaiende bevlieging. Nee, social media is misschien wel de aanjager in de grootste verandering binnen de zorg sinds de uitvinding van de penicilline. Social media is het vehikel voor de nakende revolutie in de zorg. Zij zorgen ervoor dat de patiënt nu eindelijk die vanzelfsprekende plaats krijgt in de behandeling. Niet alleen als lijdend, maar nu ook als meewerkend voorwerp!

Met andere woorden, social media dwingen je tot veranderen.

Wat wij merken is dat social media, of beter gezegd de mensen die social media gebruiken, de grote aanjagers zijn voor de communicatierevolutie in de zorg. Juist deze buitenstaanders dwingen de zorg (i.c. de arts, verpleegkundige, afdeling communicatie) te luisteren naar de cliënt.

Kijk eens naar de ontwikkelingen bij ZorgkaartNederland, een onafhankelijke overzicht van het zorgaanbod in Nederland. Dat wordt door een deel van de specialisten nog altijd met argusogen bekeken, terwijl er al meer dan 80.000 patiënten een mening hebben gegeven. Het minste wat je als professional kan doen is luisteren.

Ons advies aan de zorg is dan ook een van “Bezint eer ge begint”. Teveel zorgorganisaties hollen als jonge veulens de social media-wei in, zonder zich te beseffen wat de verantwoordelijkheden en consequenties zijn die horen bij de nieuwe verhoudingen. Want daar hebben we het over. Social media maakt van zorg en patiënt eindelijk gelijkwaardige partners. En dat vraagt om wezenlijk andere omgangsvormen. Omgangsvormen die veel van de zorginstellingen nog niet écht beheersen.

Ons advies is dan ook in de eerste plaats gestoeld op luisteren, luisteren en nog eens luisteren. Al die social media geven je bij uitstek de gelegenheid om heel goed je oren de kost te geven. Hoor maar ‘s  wat de patiënt eigenlijk over je dienstverlening te zeggen heeft. Besef je dat al die nieuwe media je duizenden extra ogen en oren in de markt geven. Maak daar gebruik van. 

Eerst luisteren, om je daarna zelf te begeven in de social media. Die stappen zetten hoeft helemaal niet zo lang te duren, maar neem wel even de tijd om de nieuwe verhoudingen te doorgronden, te begrijpen. 

Pas als je de nieuwe verhoudingen in de zorg inziet kun je social media op een heel waardevolle manier inzetten, én voor je laten werken!

Over de TwitterKliniek:

De TwitterKliniek kent de zorg door en door en begrijpt ook wat er bij een wezenlijke verandering komt kijken. En natuurlijk is onze kennis van social media zeer uitgebreid en up to date.

TwitterKliniek
info@twitterkliniek.nl
@tweetkliniek

Renate Wijma 

06-46078487


NIEUW:
Interim Marketeers beschikbaar met ruime ervaring in de zorg, B2B, MKB.
Inleentarieven vanaf € 65 per uur.
Meer info: info@twitterkliniek.nl 


 

Partner van: