TwitterKliniek
de ongekende mogelijkheden van digital marketing & social media

De TwitterKliniek heeft als doelstelling kleine en grote organisaties te helpen wegwijs te worden in de wereld van Digital Marketing & Social Media.

Strategie, Workshops, Social Media Training, Webcare, Inspiratiesessies, Begeleiding, Community Management, SEO, Opzetten en inrichten Google Analytics & Analytics Dashboards, Digital Marketing en tijdelijke invulling van marketing & social media functies.

NIEUW
Aanmelden Nieuwsbrief 


Twitter   Linkedin Google

  

  

Social Media: het zou verboden moeten worden!

De combinatie zorg en social media kan heel veel positiefs opleveren. Onze overtuiging is dat een slimme en transparante inzet van social media de zorg in Nederland op een nog hoger plan kan brengen. En dan heb ik het met name over de rol die de patiënt speelt in het hele zorgproces. Hij  staat eigenlijk nog altijd een beetje aan de zijlijn van zijn eigen beter-worden-proces.

Ik merk het elke keer weer als ik met artsen of verpleegkundigen spreek: social media wordt nog niet écht gezien als een middel om mee te communiceren. Patiënten en hun familie die over de zorg gaan twitteren? Volgens sommigen zou het maar beter verboden moeten worden.

Neem nu Zorgkaartnederland.nl. Een waardevolle toevoeging aan een transparante zorg. Afgelopen week viel er zowel op een bijeenkomst van artsen als op een sessie met hoofdzakelijk verpleegkundigen een tendens te bespeuren van onbekendheid en daarna afkeuring. “Hoe kan een patiënt mij nu beoordelen?” “Iedereen kan zo maar wat opschrijven. En dan ook nog anoniem!”

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) daarentegen meldt nu juist dat 97% van de patiënten zelf de keuze wil kunnen maken voor de juiste arts of het beste ziekenhuis. En daar hebben ze natuurlijk de juiste informatie voor nodig. En de behoefte bij patiënten aan goede en onafhankelijke patiënteninformatie groot is, aldus de NPCF. “Daar bieden we met onze website ZorgkaartNederland.nl patiënten bijvoorbeeld gelegenheid om ervaringen uit te wisselen.”

Ondertussen zijn er overigens op deze site zo’n 85.000 waarderingen geplaatst. Van artsen, fysiotherapeuten, tandartsen, ziekenhuizen et cetera. Een behoorlijk aantal, mij dunkt. En bovendien, veel meer dan de meeste artsen denken. Sterker nog, tot mijn verbazing blijkt een groot deel van de artsenpopulatie het hele fenomeen Zorgkaart niet te kennen. Laat staan initiatieven als Drimpy, Iemand zoals ik of Mijnzorgnet. En dat terwijl juist daar voor de beroepsgroep informatie is te vinden van en over hun doelgroep zelf. Wat vinden ze nou goed aan jou als arts en wat kan (nog) beter? Met andere woorden, allerhande middelen die het luisteren naar de patiënt zoveel makkelijker maakt. Waardoor uiteindelijk de zorg veel beter wordt.

Ik hou het voorlopig maar op de onbekendheid van het fenomeen ‘terugpratende patiënt’. Maar de nieuwe generatie artsen weet  gelukkig niet beter dan dat alles gedeeld kan (en misschien wel moet) worden.

Joost Schrage - TwitterKliniek

20 juni 2012

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Vul deze captcha in
Dit is een verplicht veld

TwitterKliniek
info@twitterkliniek.nl
@tweetkliniek

Renate Wijma 

06-46078487


NIEUW:
Interim Marketeers beschikbaar met ruime ervaring in de zorg, B2B, MKB.
Inleentarieven vanaf € 65 per uur.
Meer info: info@twitterkliniek.nl 


 

Partner van: