TwitterKliniek
de ongekende mogelijkheden van digital marketing & social media

De TwitterKliniek heeft als doelstelling kleine en grote organisaties te helpen wegwijs te worden in de wereld van Digital Marketing & Social Media.

Strategie, Workshops, Social Media Training, Webcare, Inspiratiesessies, Begeleiding, Community Management, SEO, Opzetten en inrichten Google Analytics & Analytics Dashboards, Digital Marketing en tijdelijke invulling van marketing & social media functies.

NIEUW
Aanmelden Nieuwsbrief 


Twitter   Linkedin Google

  

  

Twitter zet zaken in beweging door Gitte van den Eertwegh

Gitte van den Eertwegh

Zo vaak zit je alleen in het ziekenhuis. Bij je zieke kind. De wereld om je heen wordt kleiner en kleiner. Mensen haken af omdat je door vele ziekenhuisopnames je sociale contacten totaal niet kunt onderhouden. En zelfs als je thuis bent moet je overal nee tegen zeggen omdat je moet zorgen voor je kind.

Nee, vrienden heb je bijna niet meer en naarmate het ziekteproces langer duurt word je eigenlijk steeds eenzamer.

Maar op een dag ontdek ik Twitter. Ik begin met twitteren om op die manier snel het thuisfront te kunnen informeren hoe het met mijn zoon gaat tijdens een ziekenhuisopname. Maar ook om snel vanuit de OK te kunnen zeggen hoe het gaat, zonder allemaal sms’jes  te hoeven versturen. Dat scheelt een hoop  telefoonkosten.

Maar gaande weg de opnames ontdek ik dat Twitter eigenlijk een zeer interessant medium is. Je ontdekt dat er mensen zijn die ook veel thuis zitten door ziektes van partner of kind. Mensen die wél begrijpen wat het is om een chronisch ziek kind te hebben.  Ik krijg begrip en dat is een verademing.

Ook ontdek ik dat er artsen op Twitter zitten. In het begin twijfel je natuurlijk enorm om die te gaan volgen. Het zijn tenslotte toch artsen? Maar nadat je voorzichtig eens antwoorden hebt gegeven op tweets gaan ook die artsen jou volgen.

Natuurlijk ben ik ook gaan twitteren over de frustraties die je als ervaren mantelzorger tegenkomt in het ziekenhuis. Zorg die je normaal zelf thuis doet, mag je in het ziekenhuis ineens niet meer doen. En dat terwijl je kind zich veiliger voelt als je als moeder de zorg zelf doet. Ineens gaan door deze tweets mensen van Raad van Bestuur je op twitter volgen en willen ze het gesprek aangaan.

Koppen worden bij elkaar gestoken om er zo voor te zorgen dat je kind de beste verzorging krijgt in het ziekenhuis, namelijk de zorg van de moeder en natuurlijk doe je die zorg dan samen met de verpleegkundige. Ineens word je gehoord en ineens blijkt er wel beweging te komen op de afdeling waar je kind altijd is. Het is een enorme stap om de zorg ook echt samen te mogen doen. Sterker nog, uiteindelijk blijkt het zelfs verstandiger dat ik als moeder bij ieder gesprek met de artsen aan tafel kom zitten om zo elke dag een goed beleid te bepalen.

Maar ook blijken er artsen op Twitter te zitten die je even bij een moeilijke situatie je op de juiste weg te krijgen. Een voorbeeld: op een dag is mijn zoon enorm ziek en buiten ijzelt het. Een optie om meteen naar het ziekenhuis te rijden is er niet. Gelukkig krijg ik een DM van een arts die me even alle controles die van belang waren laat uitvoeren. Aan de hand van die getallen is het uiteindelijk toch verstandiger om naar het ziekenhuis te gaan en zodoende is het de moeite waard om de gladde wegen te trotseren.

Advies vragen via Twitter is nog altijd een discussiepunt en ik adviseer het ook niet iedereen. Maar het kan je met de juiste bewoording en gegevens wel op weg helpen om juist de stap te nemen om naar het ziekenhuis te gaan, want bij een chronisch ziek kind is de drempel om te gaan steeds groter geworden.

Door Twitter is er beweging gekomen in de behandeling van mijn zoon. Maar ook heb ik door Twitter de politiek weten te bereiken en heb ik ondertussen vele gesprekken gevoerd met Tweede Kamerleden over bijvoorbeeld het PGB. Zelfs heb ik gesproken met de staatssecretaris van VWS. En op de vraag waarom ze juist met mij wilde spreken antwoorde de toenmalige staatssecretaris: ‘Ik volgde je op Twitter en jij wist op een positief kritische manier de gezondheidszorg te verwoorden.’

door Gitte van den Eertwegh @Rob_hero

november 2013

Wil je meer lezen van Gitte: http://geboortenummervijf.blogspot.nl 














TwitterKliniek
info@twitterkliniek.nl
@tweetkliniek

Renate Wijma 

06-46078487


NIEUW:
Interim Marketeers beschikbaar met ruime ervaring in de zorg, B2B, MKB.
Inleentarieven vanaf € 65 per uur.
Meer info: info@twitterkliniek.nl 


 

Partner van: