TwitterKliniek
de ongekende mogelijkheden van digital marketing & social media

De TwitterKliniek heeft als doelstelling kleine en grote organisaties te helpen wegwijs te worden in de wereld van Digital Marketing & Social Media.

Strategie, Workshops, Social Media Training, Webcare, Inspiratiesessies, Begeleiding, Community Management, SEO, Opzetten en inrichten Google Analytics & Analytics Dashboards, Digital Marketing en tijdelijke invulling van marketing & social media functies.

NIEUW
Aanmelden Nieuwsbrief 


Twitter   Linkedin Google

  

  

Social Media van "Should Have" naar "Must Have" in 2015

Vandaag de dag biedt de overvloed aan social media netwerken zorgorganisaties een eindeloos aantal online platforms om hun cliënten te bereiken.

Waar tot een jaar of vier vijf geleden nog nauwelijks iemand gehoord had van Twitter of Facebook, laat staan Yammer, Linkedin, Google+, Youtube, Foursquare en Pinterest, holt vandaag de dag elk zichzelf respecterende zorginstelling nu het hardst de social media-wei in om toch maar vooral een Twitter- of Facebookaccount aan te maken. ’Want wij willen in dialoog met onze cliënten’.
Echter, veel zorgorganisaties worstelen nog met de vraag hoe en waar social media een plek moet krijgen in de organisatie en in de meeste gevallen is afdeling communicatie ‘eigenaar’ en ‘regisseur’ van alle aangemaakte social media accounts en wordt het er even ‘bijgedaan’ door één van de communicatie-medewerkers of de webmanager. In meerdere zorginstellingen hebben wij geconstateerd wordt een communicatie stagiaire aangenomen die verantwoordelijk wordt gemaakt voor Twitter en Facebook om imago & reputatie te bewaken en om berichten en vacatures te posten. Het zenden kan beginnen! Het mag niks kosten en moet vooral veel PR opleveren…

‘Reputatie komt te voet en gaat per tweet’

Social media maakt van zorg en patiënt eindelijk gelijkwaardige partners. En dat vraagt om wezenlijk andere omgangsvormen. Omgangsvormen die veel van de zorginstellingen nog niet écht beheersen. Social media wordt door het merendeel van de zorginstellingen gebruikt om te zenden. Bij veel zorginstellingen staan ‘traditioneel’ opgeleide communicatiemanagers aan het roer. Daar is niks mis mee….. echter deze moeten het voortouw nemen voor de grootste digitale revolutie allertijden en de organisatie ombuigen naar een OOK digitaal en sociaal communiceerde organisatie, raad van bestuur, artsen, managers en al zijn medewerkers via het social web.

Mede door social media is iedereen in feite een woordvoerder. En door het belang van conversaties via social media is het essentieel dat ook bestuur en het management de basisvaardigheden van digitale communicatie beheersen en zichtbaar aanwezig zijn op Twitter en Linkedin en daar als ambassadeurs aanwezig zijn en de organisatie op juiste wijze vertegenwoordigen.
Communicatie afdelingen moeten dan ook meer aandacht gaan geven aan het online communicatief maken van de organisatie en zijn of haar medewerkers of daar de juiste mensen voor inhuren.

Social media is NIET een mooi extra kanaal om je ‘positieve’ boodschap (wij van WC-eend adviseren WC-eend….) en je vacatures aan je stakeholders en de rest van de wereld over te brengen! Dat is niet waarvoor het bedoeld is, niet met de juiste intenties en niet gebaseerd op de ‘heilige’ kernwaarden van de zorginstelling! Social media is een dialoog en geen ‘verkapte’ reclameboodschap.

social media reclameboodschap

Het vreemde echter is dat in de meeste gevallen ambities en strategisch beleid helder en duidelijk geformuleerd zijn bij zorginstellingen en niets te wensen overlaat. Strategisch beleid is meestal gestaafd op 1 of meer hieronder genoemde kernwaarden en/of thema’s maar een social media strategie of plan van aanpak ontbreekt en van een dialoog (zoals social media bedoeld is) is zeker in veel gevallen geen sprake van.

Kernwaarden en thema’s wel duidelijk formuleren, maar doorvertalen naar een duidelijke en voor iedereen herkenbare social media strategie blijft in veel gevallen nog ‘ergens’ hangen.

Kernwaarden / Thema’s van verschillende zorginstellingen

  • Nauwe betrokkenheid bij de patiënt, wat betekent dat je er voor elkaar bent als dat nodig is.
  • Gastvrijheid - Wij vinden het belangrijk dat u zich welkom voelt.
  • Proactieve communicatie met externe stakeholders.
  • Kwaliteit, veiligheid en vertrouwen, zorgzaamheid, innovatie, samenwerking.
  • Betrokkenheid, ambitie en passie kenmerken ons.
  • Warm, vernieuwend, samen.
  • Alles draait om oprechte aandacht en gastvrijheid.

Het hebben van een social media plan van aanpak of een social media strategie is cruciaal in de hedendaagse zorgsector. Een social media strategie moet gebaseerd zijn op de kernwaarden, missie en visie en daar vanzelfsprekend uit voortvloeien. Met alleen een ‘goed’ plan ben je er ook nog niet! Vervolgens moet de hele organisatie erbij betrokken worden en moeten de juiste omgangsvormen in acht genomen worden. Door middel van social media trainingen en social media inspiratiesessies moeten bestuur, managers en medewerkers bewust worden gemaakt van het doel, bereik en gevolg. Waarom doen we het, voor wie doen we het en wat willen wij ermee bereiken?

Een mooi voorbeeld is de social media roadshow i.s.m. de TwitterKliniek bij ViVa!Zorgroep die onderbouwd is door een Youtube-filmpje.

Met de invloed en de macht die cliënten en stakeholders hebben door het gebruik van social media is het niet langer de vraag of social media een ‘should have’ is maar is het een ‘must have’ anno 2014 en moeten ze op juiste wijze ingezet worden door medewerkers die begrijpen dat elk social media platform zijn eigen ‘gebruiken’, omgangsvormen en hartslag heeft!

De patiënten zijn er allang aan toe, en zijn en masse op social media te vinden maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de zorg er nog helemaal niet klaar voor is’.
 

  • 97% van de huishoudens in Nederland heeft toegang tot internet
  • In Nederland zijn er 9 miljoen geregistreerde Facebook-accounts. Ondanks berichten van afnemend gebruik was het bezoek aan Facebook nog nooit zo hoog als de laatste maanden van 2013. In het laatste kwartaal trok het platform zo’n 9,7 tot 9,8 miljoen Nederlandse bezoekers.
  • In Nederland zijn er 5 miljoen geregistreerde Twitter accounts, waarvan er 1,3 miljoen maandelijks actief tweeten.
  • Volgens comScore wordt Google+ maandelijks door 3,2 miljoen Nederlanders bezocht (december 2013)
  • In Nederland zeggen 1,1 miljoen mensen Pinterest te gebruiken, waarvan 131.000 dagelijks.

 
De TwitterKliniek heeft als doelstelling ziekenhuizen, medici en medisch personeel te helpen wegwijs te worden in de wereld van social media en kent de zorg door en door en begrijpt ook wat er bij een wezenlijke verandering komt kijken. En natuurlijk is onze kennis van social media zeer uitgebreid en up to date.

Van strategie tot uitvoering!







Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Vul deze captcha in
Dit is een verplicht veld

TwitterKliniek
info@twitterkliniek.nl
@tweetkliniek

Renate Wijma 

06-46078487


NIEUW:
Interim Marketeers beschikbaar met ruime ervaring in de zorg, B2B, MKB.
Inleentarieven vanaf € 65 per uur.
Meer info: info@twitterkliniek.nl 


 

Partner van: