TwitterKliniek
de ongekende mogelijkheden van digital marketing & social media

De TwitterKliniek heeft als doelstelling kleine en grote organisaties te helpen wegwijs te worden in de wereld van Digital Marketing & Social Media.

Strategie, Workshops, Social Media Training, Webcare, Inspiratiesessies, Begeleiding, Community Management, SEO, Opzetten en inrichten Google Analytics & Analytics Dashboards, Digital Marketing en tijdelijke invulling van marketing & social media functies.

NIEUW
Aanmelden Nieuwsbrief 


Twitter   Linkedin Google

  

  

Marketing integreren in primaire proces van elke zorgorganisatie

Zorgorganisaties roemen zichzelf met kernwaarden als: transparant, betrokken, open, patiëntgericht, betrouwbaar, toegankelijk & samen, zorgen voor mensen, kennis delen en grenzen verleggen, verbindend en ambitieus, initiatiefrijk, professioneel, geïnteresseerd in onze patiënten als mens en uniek individu, deskundig, gastgericht……………

Dit zijn geen loze kreten maar een stevige belofte aan je klanten, je medewerkers en je leveranciers. Je laadt een grote verantwoordelijkheid op je schouders door te zeggen dat je betrokken, patiëntgericht, deskundig, ambitieus, geïnteresseerd, initiatiefrijk bent.
Wat betekenen deze begrippen en wat zijn de consequenties voor marketing in de zorg?

Uit recent onderzoek blijkt dat de belangrijkste marketingobstakels voor 2016 in de zorg zijn:

  1. Onvoldoende markt- en klantinzicht
  2. Geen gestructureerde marketingaanpak
  3. Onvoldoende marketingbudget
  4. Gebrek aan visie op marketing
  5. Onvoldoende tijd en capaciteit
  6. Onvoldoende kennis binnen de organisatie 

De vraag die zich hierbij opwerpt is: wie gaat zich bezig houden met klanten en vernieuwing? Klanten vormen immers het bestaansrecht van de organisatie en vernieuwing moet. Want stilstand is achteruitgang, zeker in een wereld die voortdurend en steeds sneller verandert. Wie versterkt de klantgerichtheid? Wie en op welke manier worden klanten betrokken bij productontwikkeling, bij het inrichten van zorg- en dienstverleningsprocessen en bij innovatie? Wie trekt de kar als het gaat om innovatie, ontwikkelen van nieuwe businessmodellen, aanboren van nieuwe inkomstenbronnen, aantrekken van nieuwe doelgroepen? Etc. etc. Druk bezette bestuurders, directeuren, zorgmanagers of zelfsturende zorgteams? Of niemand? 

Meer dan de helft van de zorgorganisaties is naar eigen zeggen oriënterend of beginnend op marketinggebied. Ruim een derde van de zorgorganisaties heeft de marketingactiviteiten enigszins georganiseerd. Slechts 1 op de 10 zorgorganisaties heeft zijn marketingactiviteiten goed tot onderscheidend georganiseerd. bron 2016: www.zorgmarketingplatform.nl 

Tip 1:
Meten is weten
Het meten van de effectiviteit per online kanaal of een online champagne op social media doe je met een webanalytics pakket. Hiermee zorg je voor het vastleggen, meten, rapporteren en analyseren van je data met als doel het verbeteren en optimaliseren van je online activiteiten. Hiermee kun je precies zien wat bezoekers op je website doen, waar ze vandaan komen, waar ze afhaken en wat de conversieratio is van je ingezette kanalen. Google Analytics is het gratis pakket dat hier verreweg het meest voor gebruikt wordt.
Met een (gratis) webanalytics pakket zijn zorginstellingen al in staat om informatie en inzicht te krijgen in klanten, te weten:

  1. Doelgroep: leeftijd, geslacht, interesses, technologie (browser, netwerk), mobiele gebruik en apparaten.
  2. Acquisitie: overzicht van alle verkeer en kanalen, Adwords, zoekmachineoptimalisatie, sociaal media verkeer, campagnes.
  3. Gedrag: gedragsstroom, site-inhoud, bestemmingspagina’s, sitesnelheid, zoekopdrachten op de site, gebeurtenissen en analyse op de pagina.
  4. Conversies: Doelen maken het mogelijk specifieke acties te meten

Door middel van data analyse, op juiste wijze interpreteren van data, is het redelijk eenvoudig om beter inzicht te krijgen en de relatie met je klanten te optimaliseren.

Slechts 15% van de zorgorganisaties heeft vier of meer fte’s beschikbaar voor marketing. Nederlandse zorgorganisaties hebben een kleine marketingorganisatie in relatie tot de organisatiegrootte. 
bron 2016: www.zorgmarketingplatform.nl  

Tip 2:
Als je het effect van je social media activiteiten wilt meten moeten bezoekers die via deze posts naar jouw website zijn gekomen door Google Analytics als zodanig worden herkend. Hiervoor heb je per post een url nodig met extra informatie die door Google Analytics wordt uitgelezen. Door extra informatie aan de url van een post toe te voegen, maak je onderlinge verschillen tussen je posts inzichtelijk. Google Analytics kent vijf verschillende variabelen die deze extra informatie mee kunnen geven. Deze variabelen noemen we “parameters”.

Je kunt vijf parameters toevoegen aan je campagne-url. Bron, Medium en Campagne zijn de belangrijkste parameters en bovendien zijn deze verplicht als je resultaten wilt terugzien in Google Analytics.

We willen benadrukken dat je redelijk wat kennis moet ontwikkelen om van alle mogelijkheden van Google Analytics gebruik te kunnen maken. Het begin is altijd moeilijk, maar het is het zeker waard tijd te investeren in het goed begrijpen en toepassen van een meetinstrument als Google Analytics. Je zult voordeel hebben van het hebben van inzicht in je marketinginzet en op basis hiervan de juiste beslissingen kunnen maken.

Het doel van de TwitterKliniek is dat wij marketing volledig geïntegreerd willen zien in de primaire processen van elke zorgorganisatie.  

De TwitterKliniek helpt bij het opzetten en analyseren van marketingdata maar verzorgt ook in-house Google Analytics & Social Media trainingen.

Renate Wijma
renate@twitterkliniek.nl
06-46078487 

 


 










TwitterKliniek
info@twitterkliniek.nl
@tweetkliniek

Renate Wijma 

06-46078487


NIEUW:
Interim Marketeers beschikbaar met ruime ervaring in de zorg, B2B, MKB.
Inleentarieven vanaf € 65 per uur.
Meer info: info@twitterkliniek.nl 


 

Partner van: