TwitterKliniek
de ongekende mogelijkheden van digital marketing & social media

De TwitterKliniek heeft als doelstelling kleine en grote organisaties te helpen wegwijs te worden in de wereld van Digital Marketing & Social Media.

Strategie, Workshops, Social Media Training, Webcare, Inspiratiesessies, Begeleiding, Community Management, SEO, Opzetten en inrichten Google Analytics & Analytics Dashboards, Digital Marketing en tijdelijke invulling van marketing & social media functies.

NIEUW
Aanmelden Nieuwsbrief 


Twitter   Linkedin Google

  

  

Marketing in de zorg loopt ver achter. Kennis ontbreekt.

Ik las vandaag een artikel genoemd: Betere zorg zonder strategische fratsen
“Door de zorg over te leveren aan het managementdenken, gebeuren de gekste dingen, zegt Jos de Blok, directeur van Buurtzorg.”

En dat is nou precies wat eraan de hand is!

In de afgelopen weken heb ik meerdere Marketing & Communicatie teams in ziekenhuizen en zorginstellingen met een bezoekje mogen verblijden. Reden? Om eens geheel vrijblijvend te sparren over de status van online marketing & online communicatie in de zorg. Iedereen weet dat internet hot is en ook nooit meer gaat verdwijnen. Net als social media zoals twitter, facebook, youtube, instagram etc. Waarschijnlijk zullen ze over 10 jaar geen twitter, facebook etc meer heten maar de manier waarop mij met elkaar (en wensen te) communiceren is veranderd en de goede oude tijd van postkaart, bellen en faxen komt nooit meer terug!

Ik was benieuwd hoe ziekenhuizen en zorginstellingen met deze nieuwe manier van online communiceren en digitalisatie omgaan. Eerlijk gezegd ben ik mij rot geschrokken.

Een enkeling riep (diep en oprecht gemeend) wij hebben een marketing strategie hoor! Als je dan iets verder vroeg hoe vaak ze Google Analytics data analyseren en die doorvertalen naar de business keken ze mij aan alsof ze water zagen branden…..
De meeste teams hadden niet eens de inlog van Google Analytics en hadden geen idee welke data ze daar konden vinden en belangrijk voor hun had kunnen zijn. Merendeel van de teams waar ik ben geweest was IT of afdeling communicatie eigenaar van het (meestal inactieve) Google analytics account en wordt relevante informatie (met zeer interessante data over je bezoekers) niet gedeeld.

Als ik dan vroeg naar de kernwaarden: patiëntgericht, transparant, open, geïnteresseerd in onze patiënten……. en vroeg waarom ze nog steeds een ouderwetse en niet mobiele website hadden dan wederom kreeg ik als antwoord: we hebben nu eerst andere prioriteiten… Maar hoe zit dat dan met jullie kernwaarden vroeg ik?
Als je zegt dat je oprecht geïnteresseerd bent in je patiënten maar er niet naar handelt en dit ook niet laat zien via je website (je etalage) hoe rijmt zich dat dan?

Ik ben geschrokken! Oprecht geschrokken van het gebrek aan kennis, kunde en know-how met betrekking tot de inzet en de vele mogelijkheden van online marketing en de toepassingen in de zorg van online communicatie.  Er is een wereld te winnen! Maar dat zit hem niet in nog meer strategieen. Dat zit hem in hands-on simpele, laagdrempelige online marketing akties. Als je zegt dat de patient centraal staat handel daar dan ook naar!

Voorbeeld 1:
Ziekenhuis A heeft 3426 volgers op zijn twitter account en volgt er 143 terug………………
Mijn vraag: waarom volg je je volgers niet terug?
Reden: eng, angst. Stel je voor dat ze allemaal berichten gaan sturen naar ons, dat kunnen we niet handelen en daar zijn wij niet op ingericht…….

Voorbeeld 2:
We zijn trots op ons nieuwe online platform (specifieke zorg).
Maar jullie corporate website is sterk verouderd en ook niet responsive of mobiel.
Hoe rijmt zich dat?
Nou ja… daar werken we aan en eind dit jaar is het wel klaar denk ik.

Voorbeeld 3:
We zijn goed te vinden in Google als patiënten ons zoeken.
Oja hoe doen jullie dat dan?
Nou we kopen Google Adwords in om bovenaan te staan in de zoekresultaten!  We hebben dat uitbesteed aan een bureau.
Ohhh, hoe zit het met je organische (natuurlijke) vindbaarheid dan in Google?
Dat lukt niet dus kopen we maar de 1e positie in…….
Ik zag dat er geen metatags in de broncode van jullie website zitten en de homepage heet ‘HOME’. Moet je daar niet eerst iets aan doen dan?
Geen idee…… kan dat dan?

Voorbeeld 4:
We hebben een bureau ingehuurd om onze contentstrategie te bepalen.
Oh leuk. Doen jullie ook iets met user generated content, dus earned platforms?
Geloof het niet. We hebben zoveel content en moeten dat in makkelijke hapklare brokken bij onze stakeholders voorschotelen hè.
Nou ik zie dat niet zitten hoor dat we met patiënten online moeten gaan praten op blogs of fora of patiëntensites als ze over ons praten. Daar hebben we geen tijd voor.

Voorbeeld 5:
Hebben jullie een social media gedragscode of social media richtlijnen.
Jazeker!! Die hebben wij.
Staat er in wat je mag?
Ehhh nee er staat in dat het gevaarlijk is en wat je vooral niet moet doen.

……………………en toen was ik stil………………………..











TwitterKliniek
info@twitterkliniek.nl
@tweetkliniek

Renate Wijma 

06-46078487


NIEUW:
Interim Marketeers beschikbaar met ruime ervaring in de zorg, B2B, MKB.
Inleentarieven vanaf € 65 per uur.
Meer info: info@twitterkliniek.nl 


 

Partner van: